Home > Bankzaken, Rentederivaten > FD artikel over Kifid: “Het klachtenloket voor MKB-renteswaps”.

FD artikel over Kifid: “Het klachtenloket voor MKB-renteswaps”.

Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) die van hun bank rentederivaten hebben gekocht, kunnen vanaf eind januari volgend jaar met eventuele klachten terecht bij het Kifid. Het klachteninstituut opent 26 januari een tijdelijk loket hiervoor.

Dat hebben het Kifid en de NVB, de belangenclub van de banken, woensdag bekendgemaakt. Niet elke ondernemer kan er terecht. Het loket is toegankelijk voor kleinere ondernemingen uit het mkb. Een kleine mkb-onderneming is in dit geval een bedrijf dat op het moment van afsluiten van het derivatencontract minder dan 50 werknemers had en een omzet of balanstotaal van maximaal €10 mln.

Deze criteria zijn volgens een woordvoerder van de NVB gekozen omdat deze categorie ondernemers vaak niet de middelen heeft om een geschil met hun bank voor de rechter te brengen.

Kritiek

Volgens adviseurs van mkb-ondernemers hebben de gekozen criteria tot gevolg dat een flink deel van de ondernemers met hun klachten buiten de boot vallen bij het Kifid. Patrick van Gerwen van adviesbureau Cadension vindt de criteria opmerkelijk. De gehanteerde maatstaven wijken volgens hem af van die welke in de wet worden gebruikt voor het onderscheid tussen professionele en niet-professionele partijen. Een bank kan een partij als professioneel aanmerken als aan minimaal twee van de volgende criteria wordt voldaan: een balanstotaal van minimaal €20 mln, een omzet van ten minste €40 mln en een eigen vermogen van minstens €2 mln.

Van Gerwen schat dat 15% tot 30% van de mkb-ondernemers met rentederivaten niet bij het Kifid terecht kan met hun klachten. Ook adviseur Frank Wijn vreest dat een flink deel van de mkb’ers met een eventuele klacht toch naar de rechter zal moeten stappen. De NVB zegt niet over de juiste cijfers te beschikken om hierover een uitspraak te kunnen doen.

Zorgplichtactie

Het speciale klachtenloket is onderdeel van een grote zorgplichtactie rond rentederivaten. Een deel van de mkb’ers zegt in de problemen te zijn geraakt door deze financiële producten. Volgens hen hebben de banken de werking van de derivaten niet goed uitgelegd. Een andere klacht is dat het product te complex was om aan mkb’ers te verkopen.

Problemen

De derivaten zijn verkocht als bescherming tegen een stijgende rente op bedrijfskredieten die aan ondernemers zijn verstrekt. Maar door de sterke gedaalde rente zijn veel van de derivaten ‘onder water’ komen te staan. Met andere woorden: hun waarde is momenteel zwaar negatief.

Deze negatieve waarde brengt sommige ondernemers in de problemen, bijvoorbeeld als de looptijd van de derivaten langer is dan de looptijd van het tegelijk verstrekte krediet. Andere ondernemers zeggen door de negatieve waarde terecht te zijn gekomen bij de afdeling bijzonder beheer van de bank en daarvan veel hinder te ondervinden.

Herbeoordeling

Toezichthouder AFM, die eerder al ‘tekortkomingen’ constateerde in de dienstverlening rond rentederivaten, heeft op grond van deze bevindingen en de klachten van mkb’ers, de banken opdracht gegeven alle lopende derivatencontracten aan een herbeoordeling te onderwerpen. Hierbij wordt bekeken of het product passend is voor de klant en of de informatieverstrekking goed is geweest. De herbeoordeling moet in de zomer van 2015 zijn afgerond.

Van de meest kwetsbare ondernemingen – te denken valt aan de bedrijven die in bijzonder beheer zitten – moet de herbeoordeling in maart volgend jaar klaar zijn.

Kosten

Net als voor klachten van consumenten geldt de optie van het Kifid alleen voor vorderingen van maximaal €1 mln. Hoewel de kosten van het loket worden gedragen door de banken, moeten mkb’ers die zich tot het klachteninstituut wenden wel een bijdrage in de kosten leveren van €500 euro en van €1000 bij een eventueel hoger beroep. Dat geld krijgen zij terug als ze door het Kifid in het gelijk worden gesteld.

Volgens de NVB hebben de banken geen plafond ingesteld voor de kosten van het speciale loket.

Reglement

Voor de behandeling van klachten door het Kifid komt er een afzonderlijk reglement. Dit ligt momenteel bij het ministerie van Financiën ter goedkeuring.

BRON: FD d.d. 24.12.2014

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: