Home > Bankzaken, Rentederivaten > Bank en klant: een onfortuinlijke combinatie?

Bank en klant: een onfortuinlijke combinatie?

Na 1 jaar onderzoek was het dan zo ver. Vier weken geleden kwam het langverwachte AFM-rapport over de verkoop van rentederivaten aan MKB Nederland uit.

De uitkomst was (zoals verwacht) niet gunstig voor de Nederlandse grootbanken. Sterker nog. Dit onderzoek krijgt er nog een broertje en zusje bij. Een breder en dieper onderzoek naar ditzelfde onderwerp én een onderzoek naar de verdere dienstverlening van banken aan mkb Nederland. Wordt vervolgd dus.

In mijn werk maak ik de dagelijkse, bancaire mkb-zaken van zeer dichtbij mee. Mijn columns daarover worden door sommigen nogal eens afgedaan als “bankbashen”. Een lekkerbekkend woord bedacht door bankiers, oud-bankiers en banklobbyisten om de boodschapper weg te kunnen zetten als fantast, overdrijver, zuurpruim, nestbevuiler etc. Jammer is dat.

Ik zou al degenen die dat woord veelvuldig gebruiken eens 2 of 3 weken mee op pad willen nemen en daarna hun mening nog eens willen vragen. Je weet af en toe, letterlijk, niet wat je meemaakt.

En dan kom ík nog bij bedrijven die goed presteren in hun markt. Bedrijven die slechter presteren hebben vandaag de dag helemaal niets in de pap te brokkelen in de gesprekken met hun huisbankier.

En dat terwijl mkb’ers slechts simpele zaken vragen van hun huisbankier: “duidelijkheid en samenwerking”! Zo blijkt uit een recent onderzoek van Universiteit van Leiden.

Schokkend

Een ronduit schokkend voorbeeld maakte ik afgelopen maand mee. De huisbankier traineerde de financieringsuitbreiding van een van mijn relaties vele maanden, liet de ondernemer lang in het ongewisse, communiceerde totaal niet, stelde soms zeer onredelijke eisen en maakte zélf behoorlijk wat fouten in het proces.

En op het moment dat de bank de uiteindelijke handtekening op de offerte eiste (!), dreigde zij na de 25ste van de maand geen betalingen meer te fiatteren c.q. uit te voeren.

Waarom de 25ste hoor ik je denken? Omdat op die datum de salarissen betaald moeten worden en enkele dagen later, de fiscus. Klantkeuze en – onderhandelingsmogelijkheid – is dan nihil! In de niet-bancaire wereld noem je dat chantage – met de rug tegen de muur én het mes op de keel.

Mkb’ers raken op deze wijze natuurlijk het vertrouwen in hun huisbankier (verder) kwijt en worden ronduit boos als je hen bevraagt over hun huisbankier. Dat was dan ook de uitkomst van het klantenonderzoek van Management Team.

Zijn deze managers daarom allemaal bankbashers? Of ervaren zij simpelweg dat het banken nog steeds niet lukt  om de klant ook maar énigszins centraal te stellen (lees hier een understatement)?

Branches

Zijn er meer branches waar de zakelijke relaties op scherp staan? Natuurlijk! Zijn er meer branches waar fouten worden gemaakt? Echt wel! Zijn er meer branches waar de klant niet langer meer centraal staat? Absoluut.

Zijn er meer branches waar de klant zich nagenoeg geheel afhankelijk voelt van de leverancier? Ja, de zorg. Maar dat zijn geen redenen om de klantbediening in deze sector niet te onderzoeken en te blijven benoemen.

Een schone taak voor de nieuwe voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, Chris Buijink. De eerste reactie van zijn club op het AFM-derivatenrapport was helaas niet bemoedigend. De AFM blijft ondernemers daarom oproepen bankcases te melden op mkb@afm.nl of 0900- 6800680.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s