Home > Bankzaken > Deutsche bank is goed bezig. Nou ja, in ieder geval druk.

Deutsche bank is goed bezig. Nou ja, in ieder geval druk.

DB: Deutsche Bank of Druk Bezet

Bancaire rentemarges in Nederland staan steeds vaker ter discussie. In een verschraald bankenlandschap zijn de aanbieders op één hand te tellen. Uitgaande van een prijsstelling op basis van ‘vraag en aanbod’, betaalt een klant dus een hogere klantrente dan bij een groter aantal bancaire aanbieders. Veel over geschreven, geen hogere wiskunde.

Nieuwe (bank)initiatieven in NL kunnen mogelijk een oplossing zijn voor het doorbreken van deze oligopolie, maar de benodigde vergunningen zijn uiteraard moeilijk te krijgen. Daar weten de kredietunies inmiddels het nodige van. Zeer tijdrovend.

We moeten daarom verguld zijn dat een buitenlandse bank af en toe ons kikkerlandje verblijdt met een zakelijk bezoekje. Zo heb je bijvoorbeeld Zweedse Handelsbanken en Deutsche Bank. Van de eerste word ik blijer dan van de tweede.

Hoezo? In de kwartaalcijfers Q2 2013 van Deutsche Bank werd een reservering opgenomen van honderden miljoenen euro’s voor juridische kosten. Juridische kosten? Ja, juridische kosten. Want DB is verwikkeld in diverse juridische schermutselingen.

Om er maar eens een paar te memoreren:

  • Fraude bij verkoop van derivaten aan de stad Milaan.
  • De CEO en CFO worden verdacht van belastingontduiking c.q. BTW fraude.
  • De beschuldiging van verkoop van verpakte rommelhypotheken aan ABP.
  • Verzaken van zorgplicht bij opzegging renteswaptransactie in Nederland.
  • Falen in adviesverplichting bij de verkoop van renteswaps in Duitsland.
  • Het onzorgvuldig opzeggen van 18.000 zakelijke klantrelaties in Nederland.
  • Betrokkenheid bij de grootschalige LIBOR-fraude.

Veroordelingen en/of schikkingen liggen blijkbaar in het verschiet, zo denken zijzelf.

Combineer ik dat met praktijkervaringen van Nederlandse MKB-ondernemingen met Deutsche Bank dan kom ik, ook daar, tot een bijzondere opsomming:

  • Internetbankieren met Appleproducten werkt niet. Klantadvies DB: “Koop ’n PC”.
  • “Geautomatiseerde” provisieberekeningen blijken handmatige Word-documentjes.
  • ‘n Serieus aantal DB-medewerkers is voor klanten uit beeld i.v.m. ziekteverzuim.
  • En natuurlijk weer die 18.000 zakelijke (oud-ABN Amro) klanten die zeker een onzekere toekomst tegemoet gaan.

“Ja”, zeggen (oud) bankiers dan tegen mij. “Da’s een lekker makkelijk. Effe ‘Deutsche Bank’ googlen, tekstje er boven en een paar regels er onder en klaar is jouw column over  misstanden”. “Ja”, zeg ik dan op mijn beurt. “Triest, he? Dat dat zó makkelijk gaat”. MKB klanten in Nederland weten inmiddels dat het helemáál niet lekker makkelijk is……. bankieren bij Deutsche Bank.

Een bankvergunning in Nederland vergt veel investeringen en engelengeduld. Om zo’n vergunning te verliezen blijkbaar ook.

Advertenties
  1. 12 februari 2016 om 2:23 pm

    http://www.verantwoordinvesteren.nl/12022016/deutschebank-dalende-aandelen/ Duur denk ik niet lang meer voordat de overheid weer moet ingrijpen en jan met de pet er weer voor opdraait.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s