Home > Bankzaken > Consumenten zijn oliedom en ondernemers superintelligent!

Consumenten zijn oliedom en ondernemers superintelligent!

Althans dat denken de Nederlandse wetgevers.

Waarom anders maken zij wetten die alléén bedoeld zijn ter bescherming van consumenten en laten onze wetgevers ondernemers op hetzelfde onderwerp aan hun lot over? Ook toezichthouders vragen zich dat af.

Afgelopen week was ik op uitnodiging op bezoek bij de Autoriteit Financiële Markten. Twee enthousiaste AFM’ers wilden, ter aanvulling op hun eigen marktonderzoek “niet-retail”, wel eens aanhoren wat ondernemende bankklanten zoal meemaken en wat er beter kan.

Het vertrekpunt van mijn beschouwingen is dat iedereen, consument én ondernemer, zijn eigen verantwoordelijkheden heeft. Dus degene die bij een goede deal roept dat hij het zélf goed gedaan heeft en bij een miskleun de bank en/of adviseur de schuld geeft, die tel ik niet mee! Mijn idee is wél dat bankklanten bankadviezen en -aanbiedingen beter kunnen beoordelen als zij wéten waarvoor zij tekenen. Dat begint met? Jawel ….. transparantie!

Neem nou het  Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft. Sinds 1.1.2013 moeten aanbieders (zeg: banken) hun klanten bij het aangaan van een nieuw contract transparantie bieden over de opbouw van een variabele debetrente (artikel 59aa). Ook gedurende het contract is deze transparantie verplicht (artikel 68a).

Superkrom is het natuurlijk dat deze verplichting alléén geldt als de klant een consument is! Alsof ondernemers die transparantie niet nodig zouden hebben. Zoals ik eerder schreef, zijn banken druk doende met het serieus verruimen van verschillende marges op een wijze die een monopolist niet zou misstaan. Om discussies (en het ‘bankbashen’) te voorkomen, is helderheid vanuit de aanbieder op zijn plaatst. Als de rentemargewijzigingen, doorgevoerd met risico- en liquiditeitsopslagen reëel zijn, dan is het uitleggen toch niet moeilijk. Ook aan ondernemers!

Voorafgaand aan deze wetswijziging sprong Jan Kees de Jager in 2012 op bres voor de bankklant (lees: weer alléén de consument). “Om de positie van de consument te versterken wil ik aanbieders van hypothecair krediet met een vaste debetrentevoet verplichten om consumenten tenminste drie maanden voor het aflopen van de rentevastperiode hierover te informeren en tevens een concreet aanbod te doen voor de komende periode”.

De ondernemer daarentegen krijgt van zijn bank nu nog steeds maar 13 2 weken van tevoren een nieuw rentevoorstel bij een lopende financiering. Twéé héle weken de tijd voor een onderneming om van bank te switchen als hij het niet eens kan worden over een nieuw rentetarief. Wow! Rekening-courantkrediet, leningen en betalingsverkeer overzetten naar een concurrent in 14 dagen? Dacht het niet!

En banken wéten natuurlijk dat dat onmogelijk is, dus hun nieuwe rentetarieven zijn in overeenstemming met deze situatie….. (lees: niet al te scherp)! Ruimere rentebedenktijd, zoals voor consumenten, levert ondernemers marktconformere rentetarieven op. Geen hogere wiskunde.

Enfin, de AFM is nu zeer sérieus op zoek naar zulke risico- en verbeterpunten in de niet-retailmarkt. Daarom mijn oproep aan MKB Nederland: “Neem contact op met AFM via 0900- 6800 680 of per mail mkb@afm.nl (speciaal hiervoor aangemaakten vertel hen wat je zelf aan knel- en/of verbeterpunten ziet bij banken. Ik zal hen zéker blijven informeren. De AFM staat open voor ondernemers en zegt er klaar voor te zijn!

Slim bezig….. dat is het idee!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s