Home > Bankzaken > Banken en oliemaatschappijen dicteren de prijzen.

Banken en oliemaatschappijen dicteren de prijzen.

Bij onvoldoende concurrentie betaalt de klant (geheel) automatisch de rekening.

Afgelopen meivakantie zocht ik de zon maar eens op en tufte met de auto naar het zuiden. De dag voor vertrek even de tank volgooien, klaar voor vertrek. Ik klokte een brandstof literprijs van € 1,79. Onderweg sluit ik als echte Nederlander aan in de file bij het benzinestation in Luxemburg, want dat scheelt. Literprijs € 1,31. Via de Autoroute du Soleil dwarrel ik naar beneden en tank op deze Franse tolweg voor € 1,68.

Bij het hotelletje (ook in Frankrijk, weg van de tolweg) na het ontbijt ook maar even getankt voor € 1,54. Dat scheelt toch maar mooi € 0,14 per liter benzine. In Spanje scheen inmiddels de zon, ook qua brandstofprijs… € 1,38!

Het prijsverschil per land is duidelijk en is er altijd al geweest. Mij viel het meest op dat de literprijs in Frankrijk een serieus verschil liet zien. Rij je tussen de verplichte vangrails van de tolweg, en heb je slechts keuze uit de benzinestations van de grote vier merken, dan is de prijs (te) hoog en is het onderling prijsverschil maar € 0,02. Heb je echter de vrijheid om te tanken buiten deze verplichte paden, dan keldert de prijs van hetzelfde merk met 9%.

In dezelfde periode maken ING Bank en ABN Amro Bank weer kwartaal- en jaarcijfers bekend. Gerrit Zalm over de resultaten 2012 van het bankbedrijf “….Zowel op jaarbasis als op kwartaalbasis lieten de netto rentebaten en de netto provisiebaten een stijging te zien”.

En waar ING Bank in eerdere kwartaalverslagen nog schreef  “interest results were robust, and interest margin widened”, schrijft zij dit keer over het eerste kwartaal van 2013 “Bank earnings rebounded from the fourth quarter, supported by improvement in the interest margin….

Tijdens een rondetafelgesprek in maart 2013 in Den Haag “Kredietmarkt in Nederland” vroegen Tweede Kamerleden en marktpartijen zich af waarom de rentemarges voor de bank toch zo ruim waren (geworden). De vraag werd door de bankiers vakkundig ontweken en een antwoord bleven zij schuldig.

Hét antwoord is niet moeilijk. Bij gebrek aan bankconcurrentie in Nederland zijn particulieren en MKB Nederland verplicht om “financieringen te tanken” bij een van de vier grote merken.

Bij Rabobank staat in de Algemene Voorwaarden bedrijfsfinancieringen: “de bank mag altijd de rente, de provisies, de (behandelings)kosten, de berekeningsmethode, de afrekenperiode, de valuteringsregels, de dagen, waarop de rente aflossing en/of andere betalingen moet(en) worden voldaan (vervaldagen) wijzigen”. De andere banken hanteren soortgelijke teksten.

Banken gaan dus blijkbaar nog verder dan oliemaatschappijen. Sluit je ogen en stel je voor. Je staat te tanken op de Autoroute du Soleil. Je weet dat je teveel betaalt, want weg van de snelweg is de prijs aanzienlijk lager. En tijdens (!) jouw tankbeurt verandert de prijs van € 1,68 per liter in…… € 1,68 per hálve liter. Da’s schrikken, hè?

Steeds meer MKB ondernemers en particulieren hebben deze ervaring achter de rug. Waar de MKB-marges zwaar onder druk staan, drukken de banken hun hogere marges er gewoon door heen. Ondanks het advies van de AFM om dat niet te doen. De automatische incasso zorgt er natuurlijk voor dat deze rekening  c.q. hogere debetrente ook netjes en op tijd voldaan wordt.

Is dat wat banken onder “betaalgemak” verstaan?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: