Home > Bankzaken > ‘Geld lenen kost geld.’ Echt niet!

‘Geld lenen kost geld.’ Echt niet!

ABN Amro’s CEO, Gerrit Zalm, liet weten dat aspirant-huizenkopers niet hoeven te rekenen op lagere hypotheekrentes. Natuurlijk kun je het realiteitsgehalte van het huidige hypotheekrenteniveau in Nederland in twijfel trekken.

Stopdebanken.nl heeft rigoureuze renteverhogingen van de ING Bank weten te voorkomen en heeft eenzelfde (bescheiden) rentebesluit bij ABN Amro Bank weten te bewerkstelligen. Zo is eenzelfde ING hypotheekrente bij onze oosterburen aanzienlijk lager dan in Nederland. Op basis waarvan?

Soepeler

Enfin… even los van deze hypotheekrentediscussie vind ik de ruime startersmogelijkheden sowieso een discussie waard. Zo scandeert Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld dat de hypotheekregels soepeler moeten worden, zodat het voor de starters makkelijker wordt om een hypotheek te krijgen en dus een eerste, eigen woning aan te kunnen schaffen.

Minister Dijsselbloem zou daar ook aan mee moeten werken, vinden zij. Schoolverlaters die een eerste baantje krijgen, moeten een hypotheek kunnen krijgen… niet op basis van hun huidige startinkomen, maar op basis van hun inkomen dat zij mogelijk over 5 jaar gaan ontvangen.

Kijk, dat vind ik nou raar, want de banken die op deze wijze hypotheken verstrekten in het recente verleden kregen serieuze boetes van de AFM in verband met “overkreditering”. De AFM vond dat te risicovol voor de consumenten en voorzag betalingsproblemen in de toekomst. Nu dus blijkbaar niet meer?! Vreemd.

Gemeentes

Ook Nederlandse gemeentes verstrekten in 2009 (renteloze) startershypotheken met belastinggeld. De overeengekomen, renteloze periode van 3 jaar loopt nu af en nóg kunnen de prille huizenbezitters de rentelasten niet opbrengen. Gevolg? Of de renteloze periode verlengen of gemeentes gaan afboeken op deze leningen als ware het Grieken!

Beide “oplossingen” kost de belastingbetaler serieus geld. Waarom verstrekten de Nederlandse gemeentes deze risicovolle leningen dan? Beats me. Ik denk me te kunnen herinneren dat de hypotheekcrisis in Amerika zo ooit begonnen is! Laat John & John dat maar eens haarfijn uitleggen in dit briljante filmpje uit 2008:

Ik heb een van deze Nederlandse gemeentes voorgesteld om daar te komen wonen. “Alleen heb ik geen lening nodig voor een woonhuis, maar voor een (te) dure Mercedes. Die kan ik namelijk ook niet betalen, maar ik wil ‘m wel graag hebben”, verkondigde ik enthousiast.

“Dat gaat niet lukken” was het ferme antwoord aan het loket. Dus… kun je stenen niet betalen, dan is dat geen probleem. Kun je een auto niet betalen, dan moet je de tering naar de nering zetten. Dat minister Dijsselbloem de hypotheekregels niet versoepelt, lijkt mij logisch. Zo voorkom je betalingsachterstanden in de nabije toekomst.

Supersimpel

De oplossing is supersimpel. Eerst wat werken, geld verdienen, huren, een beetje sparen en de rest kun je er te zijner tijd  bij lenen. Net als in de tijd van mijn ouders en mijzelf. Wat je niet kunt betalen, moet je niet willen kopen!

Zo rij ik een prima, bescheiden en betaalbare auto, betaal netjes mijn hypotheeklasten en ben ik daarnaast aan ’t sparen. Maar dan niet voor een Mercedes.

  1. Mammenixoeet
    15 januari 2013 om 2:14 pm

    Waarom de gemeentes deze leningen verstrekken? Omdat ze zo hun starters-wijkjes ook verkocht krijgen met het “zien we dan wel weer” principe.

  2. Marc Woudstra
    27 december 2013 om 10:39 am

    Bird & Fortune, ook hun andere filmpjes zijn geweldig en hilarisch. Ze maken eigenlijk geen enkele grap maar op hun droge Engelse manier ontdoen ze hun onderwerp van alle mist en franje zodat er een naakte waarheid over blijft. Fantastisch materiaal. Gr Marc

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

