Home > Bankzaken > King Cuisine (maker van verse pesto en salades) verslikt zich danig in rentederivaten

King Cuisine (maker van verse pesto en salades) verslikt zich danig in rentederivaten

Door de daling van de rente zijn er enkele duizenden mkb-bedrijven die renteruilcontracten hebben met een negatieve marktwaarde. Zo ook King Cuisine, dat verse etenswaren maakt.

‘Ik ben geen financieel expert’, zegt Bart Stok (52) een paar keer nadrukkelijk in een gesprek. De voormalige eigenaar van King Cuisine haalt een zogenoemd TIF-formulier tevoorschijn, het Treasury Inventarisatie Formulier, waarop Rabobank heeft ingevuld hoe het is gesteld met zijn financiële kennis en ervaring. Daarop staat dat hij als ‘niet-professionele partij’ moet worden aangemerkt, en dat zijn ‘risicoacceptatie’ als ‘laag’ en zijn risicoprofiel als ‘defensief’ wordt ingeschat.

Stok, die King Cuisine in 1991 van zijn vader overnam en het bedrijf vorig jaar verkocht, vraagt zich af waarom Rabobank hem in 2007 dan zo nodig rentederivaten moest adviseren. Bij de verkoop van het bedrijf vorig jaar moest hij bijna €700.000 betalen om de contracten af te kopen. Dat neemt hij zijn bank en zijn accountant kwalijk.

Financieel risico door waardeontwikkeling

‘Rabobank was mijn huisbank’, zegt Stok. Mijn accountmanager, die mij al jaren kende, wist dat ik zakelijk en privé altijd voor risicomijdende en conservatieve financieringen koos. De bank probeerde mij wel vaker ingewikkelde producten als rentecaps en sale-leasebackconstructies te adviseren, maar daar ben ik nooit op ingegaan. De enige reden dat ik de swaps ben aangegaan, is dat men mij garandeerde dat het de beste manier was om voor lange tijd tegen een laag risico van een vaste rente verzekerd te zijn’.

Vier rentederivaten sloot King Cuisine in 2007 en 2008 af met Rabobank. Er werden twee contracten gekoppeld aan kredieten in het kernbedrijf King Cuisine, dat allerlei mediterrane etenswaren maakt. Het bedrijf had toen al naam gemaakt met bijvoorbeeld bakjes verse pesto en olijven, die nu gemeengoed zijn in supermarkten. De twee andere contracten werden gekoppeld aan hypotheken op fabrieksterreinen die in een aparte bv, King Onroerend Goed, zijn ondergebracht.

Stok zegt dat hij zich toen al niet meer met de details van het financiële beheer bezighield. King Cuisine had op dat moment meer dan 100 medewerkers, klanten als Jumbo en Ahold en een omzet van €25 mln. Een algemeen en een financieel directeur hadden de dagelijkse leiding. ‘Ik hield mij niet bezig met de ontwikkeling van de waarde van de derivaten, behalve als mijn managers, bank of accountant erover begonnen’, zegt Stok. ‘Bij het aangaan van de contracten heb ik mij ook niet gerealiseerd dat de waardeontwikkeling een financieel risico zou vormen.’

Warre Buffett

Fabrieksterrein werd meeverkocht

Dat bleek wel het geval. Door de financiële crisis die eind 2008 om zich heen greep, begon de rente scherp te dalen en daarmee de waarde van de rentederivaten, die King Cuisine en King Onroerend Goed alleen bescherming boden tegen een hogere rente. Stok zegt nu dat hij in de loop van 2009 te horen kreeg dat de twee derivaten in het kernbedrijf King Cuisine een negatieve waarde hadden. Uit de jaarverslagen in het handelsregister blijkt ook dat controlerend accountant BDO er in de jaarrekening expliciet melding van maakte.

Maar dat de waarde van de twee rentecontracten in de vastgoedpoot van zijn bedrijf ook negatief was geworden, kreeg Stok pas in de zomer van 2011 door, zegt hij. Hij had toen bijna overeenstemming bereikt met zijn Franse branchegenoot Menissez over de verkoop van het bedrijf en het fabrieksterrein in Tilburg. Omdat het fabrieksterrein werd meeverkocht, moesten de hypotheken die daarop waren gevestigd worden afgelost en de twee daaraan verbonden derivaten worden afgerekend. De (veel hogere) negatieve waarde zag BDO echter over het hoofd, zo blijkt uit de jaarrekening van King Onroerend Goed.

Rabobank wijst aansprakelijkheid af

Stok werd bij de verkoop van zijn bedrijf geconfronteerd met een rekening van €673.000 van Rabobank: €186.000 voor de afkoop van de twee contracten in King Cuisine en €487.500 voor de twee derivaten in King Onroerend Goed. ‘Dat heeft mij niet de kop gekost, maar wel mijn humeur verpest’, zegt de ondernemer nu.

Stok zegt dat Rabobank haar zorgplicht heeft geschonden door hem de renteruilcontracten aan te bevelen terwijl deze financiële producten niet bij zijn bedrijf pasten. Ook vindt Stok dat de bank hem veel scherper had moeten wijzen op de risico’s van rentederivaten als de rente zou dalen. Het zit hem bovendien dwars dat de bank zich in persoonlijke contacten altijd als bondgenoot en adviseur presenteert, maar in werkelijkheid tegenpartij bij transacties is. ‘Mijn accountmanager besluit brieven met zinnen als: “Wij willen ons blijven bewijzen als partner in business.” In de kleine letters in het contract staat echter dat de bank mijn adviseur niet is.’ Ook het gedrag van de accountant, die de negatieve waarde van twee derivaten niet en van twee andere derivaten wel in de jaarrekening opnam, roept vragen op, zegt Stok.

Stok heeft Rabobank aansprakelijk gesteld voor de schade die hij zegt te hebben geleden. De bank wijst aansprakelijkheid af (zie reactie Rabobank). BDO onthoudt zich van commentaar. Advocaat Hendrik Jan Bos gaat de zaak van Stok behandelen.

Reactie Rabobank

Rabobank zegt in een brief van haar advocaat aan Stok dat het bedrijf van Stok op tijd en afdoende is gewezen op het risico en later op het ontstaan van de negatieve marktwaarde van de derivaten. De advocaat van Rabobank zegt dat de bank het bedrijf ook ‘uitdrukkelijk heeft gewezen op het tegenstrijdige belang van de bank’. De Rabobank wijst elke aansprakelijkheid dan ook af.

  1. F Eit
    2 september 2013 om 10:12 pm

    Frank, ik zie dat je de bron van dit artikel niet vermeldt. Waarom niet? Je hebt het niet zelf geschreven. Je hebt het gekopieerd uit het FD. Vind je het niet correct om je lezers daarover te informeren?

    • 3 september 2013 om 7:01 am

      Niet met opzet. Is een interview. Dat ziet iedereen. Ik ben geen interviewer.
      Waar het vandaan komt, ben ik kwijt. Staat er bijna een jaar op en verduidelijkt mijn visie op de verkoop van derivaten aan MKB erg goed. Vandaar.
      Trouwens wel vreemd om zo’n vraag te krijgen van iemand die zich anoniem op internet begeeft!

  2. 3 september 2013 om 7:11 am

    Overigens heb ik eerdere artikelen uit FD op hun verzoek van mijn blog verwijderd, maar ik weet niet of dit artikel uit het FD komt. Ik weet het echt niet meer, maar vind dat moeilijk aan te nemen van een anonieme bron.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

