Home > Algemeen > Hoe sluw zijn uw leveranciers in het verhogen van hun tarieven?

Hoe sluw zijn uw leveranciers in het verhogen van hun tarieven?

Bijna een jaar geleden schreef ik mijn eerste column op www.nuzakelijk.nl.

Mijn belangrijkste drijfveer voor het schrijven van mijn columns was het aan de kaak stellen van de onvolkomenheden bij banken. Qua branche, organisatie, gebrek aan klantgerichtheid, verborgen kosten en mogelijke prijsafspraken.

Er blijken vele andere ‘toeleveranciers’ te zijn die ook wel raad weten met verborgen kosten, handige tariefsverhogingen en klantonvriendelijk handelen. Zij steken hun prijsverhogingen maar al te graag wél onder stoelen en banken.

Neem de energiemaatschappijen. In enig jaar kreeg ik, ruim voor 1 juli, een brief met de aankondiging dat de leveringstarieven flexibele prijzen gingen “wijzigen”. Dat is bijzonder dacht ik nog, want het jaar daarvoor kreeg ik een brief dat diezelfde tarieven zouden gaan “dalen”. Nu bleek die voldoende voor tekstverklaring op mijn middelbare school goed van pas te komen. Immers “wijzigen” betekent dan niet hetzelfde als “dalen”, maar zeer waarschijnlijk “stijgen”. Controleren kon ik dat niet. EON was zo sluw om alléén de nieuwe tarieven mee te sturen als bijlage. Dubbeltarief tijdens daluren: € 0,0725 per kWh. Waar gaat dit over hoor ik u denken? Vier cijfers achter de komma.

Heeft die Wijn niks anders te doen dan muggenziften?

Enfin, onverstoord check ik de toen geldende tarifering op internet. Geen € 0,0725, maar € 0,0519 per kWh. Ook vier cijfers achter de komma, maar daarmee wél een prijsstijging van bijna 39,7%. Ik direct de klantenservice gemaild. “Zie ik het goed dat u met een simpel briefje uw tarifering met bijna 40% verhoogd?”

Tot tweemaal toe kreeg ik géén enkele reactie. Pas toen ik aangaf dat ik mijn berekening dan naar het programma Kassa of Radar zou sturen, kreeg ik direct respons per mail met slechts één volzin: “Geachte heer Wijn, uw berekening is correct”.

Deze anekdote gebruik ik nu in presentaties bij ondernemingsverenigingen. Ik laat hen weten dat er een beproefde methode is om, zonder al te veel inspanningen, de bedrijfsomzet in crisistijden rigoureus te verhogen. Na mijn presentatie geef ik hen een kopie mee van de EON-brief, waaruit ik zojuist citeerde. Succes verzekerd. Ondernemers controleren de tarieven nauwelijks, lezen de contracten niet oplettend genoeg en betalen daarom per definitie teveel. Dan kan ook anders.

Zo ben ik uiteindelijk geswitcht van energieleverancier. Van het financiële voordeel ga ik met mijn gezin ieder jaar 3 weken op vakantie. In particuliere energietermen bleek mijn gezin namelijk een grootverbruiker te zijn. Dat dan weer wel. Dus lang leve de zomertijd!

Categorieën:Algemeen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

