Home > Bankzaken > Hoe objectief zijn uw zakelijke partners?

Hoe objectief zijn uw zakelijke partners?

Stel dat 98% van uw zakelijke contacten uiterst betrouwbaar, betrokken en zeer deskundig is. Misschien vindt u mij optimistisch, maar ik wil niemand tegen me in het harnas jagen. Bij zakelijke contacten denk ik bijvoorbeeld aan toeleveranciers, klanten, adviseurs en medewerk(st)ers.

Het percentage wordt aanzienlijk lager wanneer het onderwerp “objectiviteit” is. Veel van uw zakelijke contacten hebben een hoger (eigen) belang dan het uwe. Soms valt het direct op en soms kunt u wat hulp gebruiken om daar achter te komen. U snapt best dat wanneer u op zoek gaat naar een goede auto, de Audi-dealer u geen BMW adviseert en ook niet andersom.

Zo kom ik in onze praktijk zelden een ING accountmanager tegen, die een (mogelijk beter) Fortis product adviseert. Bij ABN AMRO Bank hebben ze naar mijn weten al lang geen Rabobank hypotheek meer verkocht. Natuurlijk laat een auto zich makkelijker vergelijken dan een financieel/bancair product, maar toch.

Een andere raakvlak tussen deze twee werelden?Het uitzoeken van en proefrijden met een nieuwe auto neemt vaak meer tijd in beslag dan het zoeken naar en kennismaken met uw nieuwe (financiële) adviseur.  

Echt objectief advies maakt overduidelijk dat gebrek aan objectiviteit met name u bijzonder veel geld kan kosten. Praktijkvoorbeelden bij vermogensbeheer. 

Na vele jaren hard en/of slim gewerkt te hebben, neemt u een op enig moment een gedurfd besluit. Uw onderneming gaat dividend uitkeren aan uzelf als particulier. Spannend, want het vermogen in uw onderneming had u eerst zélf in de hand. Als particulier moet u nu echter op zoek naar een betrouwbaar en objectief adviseur. Vermogensbeheerders stellen een risicoprofiel van u samen en gaan u vervolgens aandelen, fondsen en structuren adviseren. Natuurlijk moeten zij u de beste producten aanbieden die er in deze wereld te krijgen zijn. Uiteraard passend binnen het overeengekomen profiel. Ook hier blijkt de “BMW-dealer” (lees: vermogensbeheerder) een eigen voorkeur te hebben. Op eigen fondsen en/of structuren wordt aanzienlijk meer verdiend. Natuurlijk niet door u, maar door de vermogensbeheerder zélf. Laat dat helder zijn!

Objectief advies laat zien wat er door uw vermogensbeheerder geadviseerd is, maar vooral ook wat er objectief gezien geadviseerd had kunnen worden. De vergelijking van variabelen als risicoweging, rendementen, kostenbelading, fondsmanagers en trackrecord maken het mogelijk om op productniveau een “appel met een appel” te vergelijken. Op detailniveau kunnen zelfs de “goudrenetten” met elkaar vergeleken worden.

Enkele praktijkvoorbeelden:

  • Alleen het overboeken van een portefeuille van de ene naar de andere vermogensbeheerder leverde een van onze relaties al een kostenbesparing op van € 42.000 per jaar. Bij ongewijzigd advies nota bene.
  • Beheerkosten rekenen over 100% van een portefeuille, waarin 15% liquide middelen zitten. Beheerkosten maken voor het beheer van deposito’s? Snapt u het wél? Ikj niet…
  • Na controle van de vermogensbeheerder, kunnen er altijd betere en duidelijkere afspraken gemaakt worden voor de toekomst tussen u en de vermogensbeheerder. 

Kortom, ik ben géén vermogensbeheerder, maar vraag u slechts:

Als uw vermogensbeheerder op uw vermogen past, wie past er dan op uw vermogensbeheerder ?

Advertenties
Categorieën:Bankzaken
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: